Lördag


Tänkte gå och lägga mig vid hyffsad tid igår, efter två program med Doobidoo och lite glass gick jag och borstade tänderna. Sen knallade jag ner för att hämta vatten.
Då säger Lisa och Frank att det varit debatt på tv mellan dom två kandidaterna som vill bli president.
Och detta blev börja på en flera timmars lång pratstund mellan oss tre, jag kom inte i sägn förens efter klockan 1 på natten. Men vad jag har lärt mig! Helt otroligt, och sånt här får man aldrig lära sig i varken skola eller böcker.
Frank är inte särskilt smart, som han säger själv, men väldigt allmänbildad. Så vi pratade mycket om det som pågår i Irak och Israel och Pakistan och ja, hela mellanöstern. Vi pratade om andra världskriget och Japan, vi pratade om Olja och terrorister.
Och jag hade ju många osvarade frågor angående många saker, men nu har jag svar på en del saker.
Och just nu känner jag mig som ett barn som vill berätta allting jag hört, men tyvärr orkar jag inte skriva allt.
Men jag lärde mig iaf att Pearl Harbor ligger på Hawaii. Dom hade ungefär 50 olika "fleet" som han kallade det, och det är hur många båtar som helst. Dom håller liksom vattnen säkra där borta. Den dagen dom blev bombade av Japan, då var alla 50 stycken inne i Pearl Harbor.

Jag vet också att Usa tog jätte smarta människor från Tyskland under andra värdlskriget, flög dom till Usa. Byggde upp en stor slags station mitt i Nevada öknen och där gjorde dom klart atombomberna. Två st, Fat man och Little boy. Sen släpptes dom i Japan.

Tydligen var kriget redan över, bomberna behövdes inte släppas. Men det var ett test, se hur många som dödades. Och så fick ja redan på att Usa kör en del på den där "ge igen" grejen. Efter vad Japanarna gjorde mot Pearl Harbor, så gav Usa igen på dom även fasst dom inte behövde. Också för att världens skulle se vad som händer om man ger sig på Usa.


Allt detta är ju såklart inte fakta, det står väl antagligen inte på papper att dom ville se hur många som dödades. Men ser vi det från andra hållet, skulle vi svenskar prata om något som hänt i vårat land, så vet vi hur Sverige funkar och orsaker till vissa saker, fasst det inte står på papper.

Vi pratade också om att Amerikaner är väldigt korkade, och vad det är för skillnad på Sverige och Usa. När det gäller utbildning och arbete m.m. Vi kom också in på jämnställdheten både i Sverige och Usa, här har dom också oerhörd skillnad mellan kvinnor och män. En kvinna på Franks jobb tjänar lite mindre än honom, men ändå jobbat 5 år längre än honom.

Men nu när jag tänker efter, så är ju Sverige ett smart land. Vi får elektricitet på ett bra sätt, vi lär oss att köra bil på ett bra sätt, vi har bra sjukvård och äldreomsorg. Självklart kan allting bli mycket bättre. Men, vad gör oss svenskar smartare än Amerikanare?


Jaja, nog om detta. Men självklart drömde jag om krig och politiker hela natten.

Nu sitter jag med mina nya träningsbyxor och tänkte gå ut och gå. Men jag väntar lite faktiskt, det är varmt ute men ändå fuktigt och ser ut som det kan regna när som helst. Lite svårt att veta hur man ska klä mig, och jag har inte världens mest varierade garderob här heller.
Lite senare blir det istället.

Kan ni förstå att jag inte har några kläder på golvet?? Det har gått flera dagar och rummet är fortfarande rent!! Helt otroligt, mycket nöjd.

Nu ska jag dra mig! Puss och kram


Hittade en sida med lite mer fakta angående bomberna här.


Kommentarer
Postat av: mamma

Jag hoppas du fick din promenad.



Även här i Sverige är det orättvisa löner mellan män och kvinnor. Men det jobbas ju på det, men det tar tid.



Puss

2008-09-28 @ 11:10:24

Skriv något!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0