Vänsterpartiet?

Så här tänker jag..

När jag väljer vilka som ska styra mitt land så väljer jag med hjärta och inte med plånbok. Pengar är inte ens en fråga för mig i en sån situatuion så jag har inga kommentarer om det. Att Sverige ska gå ut ur EU är för mig ingen större fråga så jag vet inte så mycket om det. Men jag tvekar stort på att vänsterpartiets tanke var att sluta få företag att tjäna pengar, och jag vet faktiskt inte om det skulle vara en sån dum ide att vara Norge. Dom har inga stats skulder, det är ett väldigt rikt land. Att Norge är dyrt har inte bara med att dom inte är med i EU. Men en lön i Norge är heller inte likadan som en Svensk lön, många ungdomar åker till Norge för att packa fisk m.m. för att lönen är betydligt mycket bättre där. Det är ju inte bara att det är dyrt, många andra saker anpassar sig till detta, därav löner etc.

Betyg är nog just nu en större fråga när det gäller barn som går i 4:an och 5:an. Det är där man inte vill ha något betyg, för att det på något sätt är sjukt att säga till någon att du är inte godkänd. Moderaterna vill införa betyg ifrån första klass. Att mitt barn ska gå i skolan som sexåring och få ett papper där det står IG känns väldigt avlägset för mig. Vad ska man göra då? Få hemläxa? Om man inte är lika snabb som andra..? Om man inte förstår lika snabbt, ska man redan i den åldern bli "utpekad" att vara den som inte kan, den som är långsam. Redan då tävla om vilken sida man är på i matte boken. Jag minns iaf att när jag va liten så hatade jag det, men tex på religionen, då fick vi ett papper där det va 50 frågar rakt upp å ner. Kunde du en tredjedel va du godkänd, 2 tredjedelar VG och allting MVG. Det kallar jag att lära mig något för livet!

Jag har inte hört några alternativ om vad man ska ha istället för betyg, och vad jag vet så är det inte i så höga klasser man har diskuterat det om heller. Men argument om att vem som helst kan komma in på läkarlinjen är idiotiskt, det förstår väl vem som helst att det inte blir så. Och jag tror dom pratar om obligatorisk utbildning, du blir varken pilot, läkare eller kirurg av en högstadie utbildning. Då får du gå högskola eller någon annan vidare utbildning, som är en helt annan sak när du kommer i upp i en ålder över 20. Vänsterpartiet pratar mer om barn, att behålla dom som barn. Inte ge dom smarta den röda matteboken och dom halvbra den gröna.

Jag vet inte riktigt men, jag går också till min husläkare och inte min vårdcentral. Sen när blev den privat?


Privat, privat.. Dom pratar nog fortfarande om obligatoriska skolor. Lågstadie och högstadie skolor som är privata, folk som tjänar pengar på något som är tvunget att finnas. Låt oss föreställa att alla skolor va privata, då hamnar jag plötsligt i en amerikanskt film som handlar om en pojke som desperat försöker klara sig genom skolan på sin 3 timmars långa bussresa till skolan för att sedan kämpa där i en klass där det bara är stök hela dagarna. För hur skulle det kunna bli annorlunda. Jo, jag vet! Du ser fina bilar och en toppen fin skola, med en massa rik barn i. Där alla har en chans till en bra utbildning och man inte har några större bekymmer. Kanske med att hitta skor till fredagen.

Man blir som person, bevisat, trångsyntare om man går i privat skola. Dom som går privat skola har ofta råd med mycket, där med så är det inte så många invandrare som kan gå där. Svenska barn går på en skola, där det är helt normalt att åka utomlands två gånger om året, där man har minst två bilar per hushåll. Vad får barn då för syn? Att så som dom lever skulle vara normalt? Ett exempel, Viktoria Beckhams pojkar säger att dom vill att deras framtida fru ska se ut som deras mamma. Viktora blir väldigt stolt. Men ledsen grabbar, det finns ingen verklig kvinna som ser ut så.
Dom får saker om bakfoten.

Plus, ingen vill väl att det ska bli något mini-Amerika.

När det gäller utbildningar, till tex hantverkare, snickar, skådespelare så tror jag inte att vänsterpartiet uttalar sig så mycket om det just nu. Det är ingen obligatorisk utbildning. När det gäller stylister så är det tvärtom på den punkten, där finns det väldigt många kommunala.

Vi kommer också till älderomsorgen, som jag verkligen bryr mig om. Att betala för att få bo på ålderdomshem, eller få hemtjänst, för mig är det sjukt. Man betalar skatt, man jobbar under sitt liv, och kommunen tar hand om en. Jag får tårar i ögonen när jag tänker mig en 85 åring som sitter i sin lägenhet, instängd, och kan inte ta sig ut på något sätt. Den ska rensa sin plånbok för att någon rik, ska bli ännu rikare? Äldre får inte ens plats hur mycket pengar dom än har. Att betala för sjukvård, då får dom rika bättre vård, och dom mindre rika sämre. Har du inte råd med att gå till läkare så.. va de ju synd. Eller hur ska man få hjälp med det..?

Du pratar inte om vänsterpartiet, du pratar om extrem feminister. Jag vill inte att staten ska äga min bil, och faktiskt just nu så äger inte vi vårat hus för vi "lånar av det".  Fråga någon som faktiskt äger deras hus, om dom verkligen gör det.

Jag kämpar inte för att staten ska äga min bil, eller för att vi måste ut ur EU. Jag kämpar för att klyftan ska bort, jag kämpar för rättvisa och jämnställdhet. 

Att du ens utrycker dig om luft och föroreningar när du inte ens vet vad vänsterpartiet anser om det.




Vad tycker ni om att regeringen vill avskaffa fastighetsskatten?
Vi motsätter oss starkt ett avskaffande av fastighetsskatten. Skatten ger staten inkomster på nära 30 miljarder per år, inkomster som behövs för den välfärd som kommer alla till del. Regeringens beslut att slopa fastighetsskatten gör istället att Sveriges redan rika minoritet blir rikare. Det är mångmiljonärerna i Djursholm som får de allra största skattesänkningarna. Fastighetsskatten fungerade emellertid inte utmärkt så som den var utformad. Vissa områden drabbades av taxeringsvärden som kan betecknas som oskäliga. Detta ledde till orimlig fastighetsskatt för vissa. Vänsterpartiet införde därför tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet takregler, så att ingen betalade mer än 4 procent av sin inkomst i fastighetsskatt. På längre sikt bör man utreda hur en välfungerande fastighetstaxering ska se ut.

Varför gillar ni inte att regeringen vill sälja ut allmännyttan?
Att en stor del av Sveriges lägenheter ägs av de allmännyttiga bostadsföretagen spelar en avgörande roll för möjligheterna att driva en rättvis bostadspolitik som håller hyrorna nere och tillgodoser varje människas rätt till en bra bostad. Alla ska ha rätt till en bra bostad utan krav på ekonomisk insats. Allmännyttans syfte är att garantera detta. När regeringen nu tillåter och driver på en utförsäljning av allmännyttan, till kraftiga underpriser, innebär det att några få lyckligt lottade personer kan göra storvinster på bostäder som egentligen är vår gemensamma egendom. Ju fler bostäder som säljs ut desto svårare kommer Sverige ha att erbjuda framtida generationer en bra bostad. Det kommer att vara ett privilegium bara för dem som har råd att köpa en bostadsrätt

Vad har ni för politik för att bromsa klimatförändringarna?
Det krävs en lång rad åtgärder för att bromsa klimatförändringarna. För att kunna genomföra dem - och det måste vi om framtida generationer ska överleva - måste man satsa stort. Till skillnad från regeringen som väljer att sänka skatterna för de rika och subventionera rikas städning, vill vi använda våra skattepengar till de nödvändiga klimatåtgärderna. Vi tycker att Sverige bör avsätta en procent av BNP till klimatåtgärder, i enlighet med den uppmärksammade Stern-rapportens uppmaning. Dessa pengar skulle användas till ett 60-tal olika typer av åtgärder, som först och främst handlar om att ställa om trafiken så den blir mer miljövänlig och om att styra energiproduktionen och -användningen i en ny klimatvänlig riktning. Bland annat vill vi införa klimattaxa, det vill säga gratis kollektivtrafik, på försök. För om inte människor börjar åka mindre bil kan vi glömma att vi ska lyckas bromsa jordens uppvärmning i tid. På vårt initiativ skapade vi tillsammans med Socialdemokraterna och Miljöpartiet klimatinvesteringsprogrammet, som varit mycket lyckat och hjälpt många kommuner att genomföra klimatinvesteringar. Tyvärr planerar den nuvarande regeringen att lägga ner programmet.




Något jag inte förstår är hur lågbetalda ungdomar kan rösta på Moderaterna. Vi har inga pengar, hur hade ni tänkt ha råd med eran första bostad. När det är någon miljonär som äger den och vi suga ut mesta möjliga öre från dig.




http://www.vansterpartiet.se/

http://www.moderat.se/

http://www.socialdemokraterna.se/Templates/Start____129.aspx


http://mp.se/templates/Mct_77.aspx?number=326&avdnr=5

http://www.centerpartiet.se

http://www.folkpartiet.se

http://www.kristdemokraterna.se





Det här är vad jag tycker och det är baserat på fakta.


Ursäkta för oväntad tråkig uppdatering men jag va tvungen..

Kommentarer
Postat av: Lia Florenz

Godmorgon på dig, hoppas att du har sovit gott :}

2008-03-09 @ 08:06:05
URL: http://mydearbylia.blogg.se
Postat av: Ferhat

God morgon ;)

2008-03-09 @ 08:12:29
URL: http://ferhat.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du ska informera att ditt innlägg är ett svar
på Annelies blogg

2008-03-09 @ 11:03:41
Postat av: Angelica

Väldigt bra och riktigt inlägg

2008-03-09 @ 12:12:19
Postat av: Nina

haha du e skum.... ett helt iknlägg om etta? hur har helgen annars arit? :P Puss

2008-03-09 @ 12:51:00
URL: http://ninisen1988.blogg.se
Postat av: Anonym

Du är helt grym du... Ja mycket håller jag med dig om jag som jobbar med barn och ungdomar kan se stora skillnader... All dess orättvisa men tyvärr kommer vi se mer av det... puss du är bäst

2008-03-09 @ 13:58:56
Postat av: syster

mitt inlägg innan detta

2008-03-09 @ 13:59:29
Postat av: Martina

Detta är inget "svar" till Annelis blogg, för den här informationen finns överallt. Det här är hur jag ser politik, och alla ser den olika.

2008-03-09 @ 15:06:15
URL: http://martinapalmqvist.blogg.se
Postat av: Jennie

Haha knäpp av dom bara, höjer hatten för dig :)

2008-03-09 @ 18:01:32
URL: http://jennao.blogg.se
Postat av: annelie

Men.. Vart försvann de jag skrev? De va ju rätt mycket också.. :s De var ju där igår, efter att jag postat kommentaren. Ska jag posta den igen? Eller e de så att du inte vill ha den här? kram

2008-03-10 @ 14:11:44
URL: http://annichans.blogg.se
Postat av: annelie

Okej..
Om jag skrev något som gjorde att du tog illa vid dig, ber jag om ursäkt. Får jag fråga Varför du inte ville ha kvar min kommentar? kram

2008-03-10 @ 20:02:42
URL: http://www.annichans.blogg.se
Postat av: Kalaspuffsexpressen

Uhm..

"Man blir som person, bevisat, trångsyntare om man går i privat skola"

Har du lust att berätta vilken undersökning som kommit fram till det? Jag är nyfiken.

2008-03-10 @ 23:24:11
Postat av: Martina

Jag syftade inte på några undersökningar. Det har jag inte läst något om, men av egen erfarenhet och vänners erfarenhet så har vi märkt det. Men det kanske gjorts någon undersökning, inte vet jag.

2008-03-11 @ 02:32:17
URL: http://martinapalmqvist.blogg.se
Postat av: Martina

Till kalas.
ja, ursäkta då för att jag kanske drog det snäppet för långt. Men jag är ändå ganska nöjd om det är det enda du kan klaga på, men trevligt att du intresserar dig. För vissa så räcker det att de bevisas om man ser det själv, men dumt av mig för ni kanske inte gjort det.

2008-03-11 @ 14:48:30
URL: http://martinapalmqvist.blogg.se

Skriv något!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0