Obama vs McCain


Jag sitter nu och tittar på den tredje och sista debatten mellan president kandidaterna, den gick igår på tv så jag tittar idag på nätet. Det är faktiskt jätte intressant, jag är oerhört intresserad av politik men tyvärr inte lika insatt.

Jag vill att Obama ska vinna, och det är det många som vill. Många vill också att McCain ska vinna. Ni ska veta att här på gräsmattorna ser jag skyltar under mina promenader, "Go McCain". Tyvärr ingen Obama skylt, men va ska man förvänta sig av ett rikt område?  Jag pratade lite med Lisa förut och hon sa att hon nästan blev rädd över hur McCain reagerade under den tredje debatten, och om han blir så frustrerad över små saker hur ska han då hantera att tex starta krig eller avsluta krig osv.
Själv tycker jag att Obama e som en kompis, han e lättsam och inte så "tryckt" som McCain är. I den tredje debatten säger han också tydligt att McCain vill ta pengar från staten och ge till dom som redan är rika.
Jag tycker Obama verkar snäll. Något jag ser skillnad på är hur Obama lyssnar på när McCain pratar och vad han säger, och sedan försöker försvara sig. McCain ser lite borta ut, när han hör något som han inte tycker stämmer blir han genast till sig och hakar upp sig på det, sitter ivrigt och väntar på att Obama pratar klart (Utan att lyssna) så att han kan få svara.

Nej den där McCain är inget för mig. Nu vet ju inte jag hur mycket valet i Usa påverkar resten utav världen, jag kan bli väldigt ivrig och vill lära mig allt och veta allt. Men jag har ju tid, jag e bara 20 år och jag hinner nog lära mig ett och annat.

Min bästa egenskap är att sätta mig i en annans sits. Men jag har svårt att sätta mig i sits hos någon som inte ser rättvisa. Det är jätte svårt för mig, jag kom faktiskt på det häromdagen att det är nog den sitsen jag har svårast att föreställa mig.
Jag äger ett eget företag, jag har gott om pengar och nu vill jag ha mer pengar och mer makt så jag kan få mer pengar. Jag vill inte betala skatt, jag har råd med min sjukförsäkring å ja bryr mig inte om någon annan inte har det, det spelar ju ingen roll för mig. Jag vill betala för en fin skola till mina barn, jag vill ha ett fint hus och gärna äga många bostadsrätter som jag hyr ut jätte dyrt till ungdomar som studerar och får ta dyra studielån men måste jobba extra på helgerna för att ha råd med lägenheten. Men, vad gör det, för jag får ju massa pengar. Vad lycklig man är då, eller hur?

Näe, jag försökte sätta mig in i sitsen men har fortfarande inte förstått hur dom tänker.
Det kanske handlar om att känna för andra, vi vet ju alla att det finns mördare. Dom känner ju inte för sina offer. Det kanske finns sådana som inte har exakt den extrema typen, men att inte känna för andra på en lägre nivå.
Att inte bry sig om människor i världen, att vara girig. Handlar det om uppfostran, nyheter, kompisar eller bara om den man är?


Äh, nu ska ja sluta grubbla å gå och lägga mig! Sov gott, puss och kram


Kommentarer
Postat av: anna

Hej!

jag är frilansjournalist från Stockholm, som kommer att befinna mig i Ny under valet. jag söker svenska ungdomar som att prata med för att fråga hur ni uppfattar valet kampanjen, vad ni har sett och vad ni ser för skillnader mot Sverige. Allt är av intresse, man behöver inte alls vara insatt för att det ska vara intressant för mig att träffas.

Hör av dig om du har möjlighet att möta mig i YC någon gång mellan 28 okt- 7 nov

vänliga hälsningar anna

[email protected]

2008-10-17 @ 16:00:57

Skriv något!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0