Lördag..


Sitter i sängen nu och har precis läst ut min bok, nästan illamående känner jag mig nu. Jag har nog aldrig blivit så fångad av en bok innan.




Tänkte skriva en liten text ifrån boken här.

En SS man berättar om Maidanek, ett koncentrationslägers sista dagar.

"Lägret stängdes den 3 november 1943.  Operationen hade kodnamnet "Skördefesten". Bakom sektion fem och sex i lägret och ungefär femtio meter från det nya krematoriet grävdes stora diken. Omkring trehundra fångar arbetade i tre dagar. och tre nätter för att gräva dem. Det var tre huvudgravar, två meter djupa och hundra meter långa.
Vid den här tiden hade Maidanek en speciell fånggrupp som kom från Auschwitz, Befälhavare från polisen och SS kom från Krakow, Warszawa, Radom och Lublin och hade med sig cirka hundra underofficerare från SS.
På den fjärde dagen - den 3 november - väcktes hela lägret klockan fem på morgonen och  omringades av beväpnade patruller på ungefär femhundra man. Mittemot krematoriet, vid ingången, stod två lastbilar med högtalare, Marscher och dansmusik skränadeur högtalarna. Klockan sex på morgonen sattes verket igång. Judarna föstes in i baracker i sektion fem och beordrades att klä av sig.
Sedan klippte kommendant Thumann av taggtråden mellan sektionen och gravarna. En allé av beväpnade SS-män fomerade sig omedelbart och genom den tvingades de nakna fångarna springa till dikena.
De knuffades ner i dikena och tvingades lägga sig ner för att de skulle bli mer plats för resten. Sedan ställde sig SS-männen vid kanten av dikena och ner i dem med kpist. De levande staplades ovanpå de döda tills gravarna var fulla. Män och kvinnor avrättades separat. Aktionen pågick fram till klockan fem på eftermiddagen. SS-männen som genomförde avrättningen löstes ofta och hela tiden strömmade hög dansmusik eller marscher ur högtalarna.
Jag såg hela aktionen från min plats i krematoriet. Den var militärt organiserad. En officer övervakade alla och informerade befhälhavarna om läget via kommunikations radio, hur många som avrättats och så vidare.
Den dagen avrättades sjuttontusen människor av båda könen i Maidanek. Bara trehundra kvinnor skonades för att städa upp och stänga lägret och trehundra män från specialavdelingen 1005 som skulle ta alla kroppar ur gravarna och bränna dem.
En SS-man berättade för mig att judarna i den avdelningen försökte rymma, vilket ledde till att de överlevade fick arbeta med kedjor runt benen.
När aktionen var avslutad täcktes gravarna med ett tunt lager jord. Jag beordrades att omedelbart utplåna alla spår och bränna de döda. Den 4 november började jag ta in ved och den 5 november startade kremeringen. På botten av de diken som inte var fulla la vi först veden och sedan kropparna ovanpå. Över bålet hällde vi rödsprit och på så sätt arbeta vi os igenom samtliga massgravar.
När askan svalnat fick fångarna i min specialgrupp tömma gravarna. Askan innehöll ben, och i en benkvarn som drevs av en elektrisk motor framställdes benpulver som användes som konstgödsel. Vi fyllde stora säckar med konstgödsel och köde dem med lastbil till SS´ lager.
Arbetet kontrollerades av en officer från säkerhetsstyrkorna som försäkrade sig om att alla spår sopades bort. Före kremeringen drog vi ut guldtänder från de döda och alla värdesaker skickades regelbundet iväg. Aktionen hade kodnamn "Reinhardt." "


Grät den sista sidan, blev sjukt arg och besviken, men ändå nöjd till viss del.

Kan verkligen rekomendera den här boken! Ni kommer inte ångra att ni läst den isåfall.



Men men, annat har ju hänt här bortsett från att jag läst en bok. Kanske inte mycket. Har fått 400 kronor i dricks dom senaste dagarna, känns väldigt skönt. Serverade också min chef och hans fru, det gick kanon bra. Igår fick jag också ha mitt alldeles egna sällskap att ta hand om, väldigt skoj. Det blir lite roligare när man får lite mer ansvar.

I helgen är det Morellfestival. Men det kostar TVÅHUNDRAFEMTIO KRONOR! 250 Norska kronor! Det är ett rån, bara för att GÅ IN. Så jag tänker inte gå, bara för att gå in på den gamla vanliga puben där det annars är gratis. No way!

Nästa vecka kommer Mamma och Pappa, det ska bli väldigt trevligt. Vädret suger men vad gör det, det blir nog lika skoj i vilket fall.

Fick reda på mitt schema för Augusit, jag har 14 dagar ledigt totalt. YES! Ibland e de skönt när man har nästa 100 timmar övertid. Så det blir slappis månad, hoppas jag får besök ifrån Nina och co.
När hade ni tänkt komma? Jag har inte fått något schema för september, men ni är alltid välkomna!

Nu ska jag dra mig! Puss å kram

Kommentarer
Postat av: Syster

Hej syster.



Älskar dig och ta hand om mamma och pappa nu när det kommer:)

Puss

2009-07-25 @ 23:27:29
Postat av: Nina

Jag vet inte, får se när de passar dom andra o sen måste ja se till så att de e en helg som Vanessa e hos kristoffer annars måste ja kolla me mor o far =)

2009-07-29 @ 08:04:09
URL: http://vanessamittallt.blogg.se/

Skriv något!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0